Czy pracodawca odpowiada za spełnienie wymogów wynikających z przepisów BHP w przypadku pracy w domu?
PYTANIE
Pracodawca wydał polecenie wykonywania przez pracowników pracy zdalnej w związku z COVID-19. Stan ten trwa od marca 2019r. i będzie trwał nadal. Pracodawca zapewnia każdemu pracownikowi laptopa do pracy w domu i telefon służbowy, jeśli tego wymaga stanowisko.
1. Czy w przypadku pracy zdalnej (nie telepracy), pracodawca jest zobowiązany zagwarantować biurko/krzesło pracownikowi do pracy w domu?
2. Czy pracodawca odpowiada za spełnienie wymogów wynikających z przepisów BHP w przypadku pracy w domu? Jak pracodawca może się zabezpieczyć przed ewentualna kontrolą PIP w tym zakresie?
3. Czy pracodawca jest zobowiązany zwrócić pracownikowi koszty poniesione przez pracownika na zużytą do pracy energię elektryczną? Jeśli tak jak te koszty wyliczyć? W jakiej formie dokonywać ich wypłaty (czy mają one charakter "ekwiwalentu")? Czy koszty te mogą stanowić podstawę zwolnienia od podatku i składek ZUS?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX