Czy pracodawca musi informować wszystkich pracowników o zmianach w przepisach odnośnie przerw w pracy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 25 kwietnia 2023 r.
Autor odpowiedzi: Culepa Michał
Odpowiedzi udzielono: 25 kwietnia 2023 r.

PYTANIE

W związku z wprowadzeniem nowej przerwy od pracy - dodatkowych 15 minut, jeśli ktoś pracuje powyżej 9 godzin (sytuacja taka może nastąpić w przypadku pracy w systemie równoważnym lub pracy w nadgodzinach) – powstaje pytanie odnośnie obowiązku informacyjnego wobec pracowników. Zgodnie z nowymi przepisami informacja o należnych przerwach jest jednym ze składników nowej informacji o dodatkowych warunkach zatrudnienia. Informacja o zmianie warunków zatrudnienia w postaci papierowej lub elektronicznej musi być wydana pracownikowi niezwłocznie, nie później jednak niż w dniu, w którym taka zmiana ma zastosowanie do pracownika. Nie dotyczy to przypadku, w którym zmiana warunków zatrudnienia wynika ze zmiany przepisów prawa pracy oraz prawa ubezpieczeń społecznych, jeżeli przepisy te zostały wskazane w informacji przekazanej pracownikowi art. 29 § 33 KP - w przypadku przerw nie ma to zastosowania, bo do tej pory w informacji dodatkowej nie zamieszczano tej informacji.

Czy w dniu 26 kwietnia 2023 r. gdy przepisy wchodzą w życie, powinno się poinformować wszystkich/większość pracowników o zmianie dotyczącej przerw (nie dotyczy to jedynie osób, które w żadnym wypadku nie mogą pracować powyżej 8 godzin, czyli: - kobiet w ciąży, - niepełnosprawnych, którzy nie mają na to zgody, - opiekujących się dzieckiem do lat 8, którzy nie wyrazili zgody na pracę w nadgodzinach), ponieważ dopuszczone prawem nadgodziny mogą wystąpić niespodziewanie w każdej chwili i wtedy ta zmiana ma zastosowanie do pracowników?

Czy wówczas ww. informacja powinna zawierać wszystkie wymagane nowelizacją elementy, czy tylko dotyczyć tej jednej okoliczności?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX