Czy pracodawca może wprowadzić regulamin premiowania określający zasady wypłaty premii?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Grzegorczyk Maja
Odpowiedzi udzielono: 22 marca 2022 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Pracodawca chce wprowadzić premię od zysku spółki, płatną raz w roku, wszystkim pracownikom po spełnieniu określonych warunków (np. jednym z warunków jest świadczenie pracy przez minimum 30 dni w przeciągu ostatniego roku, za który premia się należy). Czy pracodawca musi wprowadzać tę premie do umów o pracę czy wystarczy że wskaże ogólnodostępnym dokumencie warunki otrzymania tej premii?Czy warunki otrzymania premii muszą być wskazane w regulaminie wynagradzania czy może to być odrębny dokument, dostępny wszystkim pracownikom? Jeśli odrębny – czy w regulaminie wynagradzania należy o nim wspomnieć? Co w sytuacji gdy za kilka lat pracodawca zrezygnuje z wypłaty premii  czy wówczas jest konieczność podpisywania aneksów lub wypowiedzeń zmieniających z pracownikami? Jakie jest ryzyko z niepodejmowaniem czynności prawnych a wyłącznie poinformowaniem pracowników o zmianie? Czy właściwy jest warunek wypłaty premii wskazujący, że osobom przebywających na urlopach macierzyńskich/rodzicielskich (i tym które z urlopu wróciły) premia należy się tylko wówczas gdy w ostatnim roku przepracowały przynajmniej 30 dni? Czy możliwe jest wykluczenie osób przebywających na urlopach bezpłatnych/wychowawczych z tej premii? Czy premia od zysku, niepomniejszana za czas choroby, powinna zostać uwzględniona w podstawie choroby/wynagrodzeniu urlopowym/ekwiwalencie za urlop?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX