Czy pracodawca może nie przyjąć zużytej odzieży roboczej od pracownika, z którym stosunek pracy ustał?
PYTANIE
Zgodnie z przepisami kodeksu pracy, pracodawca dostarcza swoim pracownikom odzież i obuwie robocze, które stanowią własność pracodawcy. Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy przewiduje, że w razie rozwiązania stosunku pracy, pracownik ma obowiązek zwrócić m.in.: równowartość pieniężną pobranej odzieży roboczej i obuwia roboczego pomniejszoną proporcjonalnie do stopnia jej zużycia wynikającego z okresu używalności danej odzieży przewidzianej w zakładowej tabeli norm przydziału odzieży i obuwia roboczego.
Pracownicy kwitują przyjęcie dostarczonej odzieży własnoręcznym podpisem i są informowani o obowiązku zwrotu równowartości pieniężnej. Pracownicy mogą zwrócić pobraną odzież tylko wówczas, gdy nie była w ogóle używana.
1. Czy nie przyjmując używanej odzieży, pracodawca postępuje prawidłowo?
2. Czy dla zwiększenia ściągalności zobowiązania skuteczna będzie pisemna zgoda pracownika na potrącenie kwoty, której dokładna wysokość w chwili podpisywania zgody nie byłaby stronom znana, ale określona do konkretnej wysokości, np. stanowiącej koszt zakupu danej odzieży?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX