Czy pracodawca może nie przyjąć zużytej odzieży roboczej od pracownika, z którym stosunek pracy ustał?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Rycak Magdalena
Odpowiedzi udzielono: 12 marca 2007 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Zgodnie z przepisami kodeksu pracy, pracodawca dostarcza swoim pracownikom odzież i obuwie robocze, które stanowią własność pracodawcy. Zakładowy Układ Zbiorowy Pracy przewiduje, że w razie rozwiązania stosunku pracy, pracownik ma obowiązek zwrócić m.in.: równowartość pieniężną pobranej odzieży roboczej i obuwia roboczego pomniejszoną proporcjonalnie do stopnia jej zużycia wynikającego z okresu używalności danej odzieży przewidzianej w zakładowej tabeli norm przydziału odzieży i obuwia roboczego.

Pracownicy kwitują przyjęcie dostarczonej odzieży własnoręcznym podpisem i są informowani o obowiązku zwrotu równowartości pieniężnej. Pracownicy mogą zwrócić pobraną odzież tylko wówczas, gdy nie była w ogóle używana.

1. Czy nie przyjmując używanej odzieży, pracodawca postępuje prawidłowo?

2. Czy dla zwiększenia ściągalności zobowiązania skuteczna będzie pisemna zgoda pracownika na potrącenie kwoty, której dokładna wysokość w chwili podpisywania zgody nie byłaby stronom znana, ale określona do konkretnej wysokości, np. stanowiącej koszt zakupu danej odzieży?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX