Czy pracodawca ma obowiązek wypłaty 25% diety zagranicznej przy zapewnieniu pełnego wyżywienia podczas podróży służbowej pracownika?
PYTANIE
Szanowni Państwo Mam pytanie w kwestii interpretacji przepisów odnośnie diety w zagranicznych podróżach służbowych.
Kilku pracowników firmy uczestniczyło, w ramach zagranicznej podróży służbowej, w tygodniowej konferencji w Portugalii, której koszty w 100% zostały pokryte przez pracodawcę (m.in. koszty biletów lotniczych, wyżywienia, hotele, dojazdy itp.). Z tego tytułu pracownicy nie ponieśli żadnych dodatkowych wydatków.
Jak należy interpretować poniższe przepisy w nawiązaniu do diety w zagranicznych podróżach służbowych?
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013: § 13 ust. 1. Dieta w czasie podróży zagranicznej jest przeznaczona na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki. § 14 ust. 1. Pracownikowi, któremu zapewniono w czasie podróży zagranicznej bezpłatne, całodzienne wyżywienie, przysługuje 25% diety ustalonej zgodnie z § 13 ust. 3.
Czy pracodawca ma obowiązek wypłaty części diety w wysokości 25% całej dziennej stawki, biorąc pod uwagę paragrafy powyższej ustawy?
Jeśli tak, to w przypadku, gdy pracodawca tego nie zrobi, jakie mogą być dla niego konsekwencje prawne?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX