Czy pracodawca ma obowiązek uregulować wszystkie należności ZUS od byłego pracownika?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kowalski Radosław
Odpowiedzi udzielono: 25 listopada 2010 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Co ma zrobić pracodawca, który otrzymał zawiadomienie z ZUS o zbyt wczesnym zaprzestaniu odprowadzania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe pracownika, który w momencie zatrudnienia podał błędną kwotę podstawy ZUS, osiągniętą u poprzednich pracodawców w danym roku kalendarzowym?

Pracownik zatrudniony 1 grudnia 2008 r. dostarczył pracodawcy oświadczenie, że u poprzednich pracodawców w 2008 r., podstawa ZUS, od której zostały odprowadzone składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wyniosła 80.000 zł. W związku z tym, pracodawca w grudniu odprowadził składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe tylko od kwoty 5290 zł. ZUS powiadomił pracodawcę, że w pracownik nie osiągnął maksymalnej podstawy w 2008 i nakazał odprowadzenie składek od pełnej kwoty 10.000 zł wraz z odsetkami. Pracownik jest już zwolniony i pracodawca nie ma z nim kontaktu - brak telefonu i aktualnego adresu.

Czy pracodawca musi najpierw dopłacić składki ZUS i wysłać korekty deklaracji, a potem ubiegać się o zwrot składek od pracownika?

Jak w tej sytuacji może odzyskać od pracownika niedopłacone składki?

Czy pracownik, jako winny złożenia nieprawdziwego oświadczenia, powinien zwrócić składki wraz z odsetkami?

W wyniku błędu powstała niedopłata składek na ubezpieczenie społeczne, ale nadpłata składek na ubezpieczenie zdrowotne - jak należy to rozliczyć w kontekście PIT-11 za rok, w którym pracownik zwraca pracodawcy niedopłacone składki.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX