Czy powstaną koszty i przychody w CIT w przypadku wysłania do kontrahenta z USA błędnego towaru, za który jak na razie kontrahent nie zapłacił?
PYTANIE
Spółka polska A w czerwcu sprzedała (przez pomyłkę) wyrób inny niż zamówił kontrahent z USA. Polska spółka posiada komunikat IE-599. W związku z dużymi kosztami transportu (kosztami transportu byłaby obciążona inna spółka polska B, która na tym towarze wykonywała koszty obróbki i to od niej przez pomyłkę wyszedł nieprawidłowy wyrób), spółka A z kontrahentem z USA ustaliła, iż towar ten będzie przebywał u nich do momentu, kiedy być może wyrób ten będzie im przydatny (w poprzednich okresach był przez kontrahenta z USA zamawiany ten rodzaj wyrobu). Ta sytuacja może jednak trwać miesiąc, rok, dwa lub może się okazać, iż ten towar wróci do polskiej spółki A.
Faktura wystawiona dla odbiorcy z USA posiada również błędną nazwę towaru oraz wartość, ponieważ polska spółka A prawidłowo wystawiła fakturę zgodnie z zamówieniem, a towar błędnie został wysłany przez spółkę B.
Czy spółka A powinna wystornować całkowicie nieprawidłową fakturę, czy może spółka A powinna wystawić fakturę korygującą na towar który jest w posiadaniu kontrahenta z USA?
Czy u spółki A powstanie przychód podatkowy tytułem sprzedaży towaru, którego kontrahent z USA nie chce w tej chwili kupić i zapłacić?
Czy koszty transportu towaru, opłat celnych, wytworzenia towaru wysłanego przez pomyłkę, spółka A może zaliczyć do kosztów podatkowych i w którym momencie?
Czy spółka A może ten towar złożyć w depozyt u kontrahenta z USA i jakie z tego tytułu poniesie obowiązki w CIT, również wtedy jeżeli będzie to bezpłatnie, lub za symboliczną kwotę?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX