Pytania i odpowiedzi
Status: Aktualne
Autor odpowiedzi: Baranowska -Górecka Aleksandra
Odpowiedzi udzielono: 28 sierpnia 2020 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Każdy pracownik organizacji w dniu zatrudnienia otrzymuje dostęp do imiennego służbowego konta e-mail. Konto jest oznaczone pierwszą literą imienia i nazwiskiem pracownika np. j.kowalski@xxxx.com. Konto jest założone w domenie należącej do pracodawcy, a przy przekazaniu dostępu pracownik akceptuje politykę bezpieczeństwa (która nie zabrania korzystania ze służbowej skrzynki pocztowej do celów prywatnych). Większość spraw jest koordynowana poprzez pocztę e-mail, więc dla zapewnienia ciągłości pracy przekazanie dostępu jest konieczne. Główna Księgowa nagle się rozchorowała, pracodawca odciął jej dostęp w drugim dniu zwolnienia chorobowego do zasobów firmowych poprzez blokadę do sieci VPN a tym samym do poczty firmowej. Po powrocie z 3-miesięcznego zwolnienia księgowa otrzymała wypowiedzenie i z powrotem komputer firmowy. Po wejściu do poczty okazało się, iż jeden e-mail był wysłany z jej skrzynki pocztowej, sygnowanej jej imieniem i nazwiskiem, ale treść e-maila pusta tylko wysłane załączniki ze sprawozdaniem finansowym. Hasło do komputera zostało zmienione, a w zasobach sieciowych istniały katalogi datowane datami z czasu jej nieobecności. W skrzynce e-mail księgowa sporadycznie otrzymywała lub wysyłała wiadomości prywatne.

Czy postępowanie pracodawcy, który udostępnił komputer księgowej wraz z jej zasobami w czasie jej nieobecności jest postępowaniem zgodnym z prawem, czy pracodawca powinien powiadomić księgową, iż dokonuje kontroli skrzynki oraz jej zasobów sieciowych podczas jej nieobecności?

Czy pracodawca powinien dopełnić jakichkolwiek formalności z tym związanych oraz czy księgowa może mieć wobec pracodawcy roszczenia w związku z zaistniałą sytuacją?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX

Zaloguj się do LEX | Nie korzystasz jeszcze z programów LEX?