Czy porozumienie zawierane pomiędzy jednostkami samorządu terytorialnego musi być obligatoryjnie ogłoszone w wojewódzkim dzienniku urzędowym?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kucharski Dominik
Odpowiedzi udzielono: 2 marca 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Gmina celem realizacji nałożonych na nią zadań ma możliwość zawarcia porozumienia administracyjno-prawnego w trybie przepisów u.s.g. z inną gminą, która prowadzi lub zleca prowadzenie ośrodka wsparcia, np.: schroniska dla osób bezdomnych czy środowiskowego domu samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi.

Zgodnie z art. 13 pkt 6 ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych obecnie w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się (dotyczy j.s.t.) porozumienia w sprawie wykonywania zadań publicznych zawarte:

a) między jednostkami samorządu terytorialnego,

b) między jednostkami samorządu terytorialnego i organami administracji rządowej; Naczelny Sąd Administracyjny w swoim wyroku z dnia 9 listopada 2001 r. stwierdził: "według art. 88 ust. 1 Konstytucji RP - warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszenie.

Oznacza to, że przepis prawa nieogłoszony nie wchodzi w życie, a data ogłoszenia przepisu jest datą początkową, od której może on wejść w życie" (sygn. akt III SA 1170/01, OSS z 2002 r. Nr 1, poz. 23).

Proszę o wyjaśnienie czy porozumienia, o których mowa powyżej należy opublikować w wojewódzkim dzienniku urzędowym?

Czy ogłoszenie porozumienia stanowi podstawowy warunek do jego wejścia w życie, a więc rozpoczęcia bytu prawnego?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX