Czy podatnik powinien zaliczyć koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności do kosztów uzyskania przychodów?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 30 września 2020 r.
Autor odpowiedzi: Kowalski Radosław
Odpowiedzi udzielono: 9 marca 2012 r.

PYTANIE

Podatnik VAT rozliczający się na PKPiR świadczy usługi doradcze techniczne dla firmy z kraju spoza UE. Przed rejestracją działalności podatnik spotkał się z kontrahentem zagranicznym w celu określenia warunków współpracy i w związku z tym poniósł koszty związane z podróżą do kraju kontrahenta (bilety lotnicze, noclegi, wyżywienie). Kontrahent zagraniczny zgodził się na obciążenie go ww. kosztami.

Jednym z ustaleń dotyczących współpracy jest rozliczanie usług na koniec każdego miesiąca. Po pierwszym miesiącu działalności podatnik wystawi fakturę za świadczone usługi. Ponadto zamierza w tym samym dniu jednorazowo wystawić fakturę o treści: "koszty organizacji współpracy z kontrahentem", również jako "np" - traktując w/koszty analogicznie, jak powszechne obciążanie kontrahentów za koszty dojazdu do klienta (czyli jako ściśle powiązane ze świadczonymi usługami).

Czy faktura o takiej treści będzie poprawna?

Czy termin jej wystawienia ostatniego dnia pierwszego miesiąca działalności będzie poprawny?

Czy podatnik powinien zaliczyć koszty poniesione przed rozpoczęciem działalności do kosztów uzyskania przychodów?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX