Pytania i odpowiedzi
Status: Nieaktualne, stan prawny do: 31 marca 2013 r.
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 23 grudnia 2010 r.

PYTANIE

Nasza spółka sprzedała towar firmie spoza Unii. Niestety nie przeprowadzono poprawnie procedury eksportu, bowiem wydano towar klientowi bez dokumentów celnych i klient pojechał z tym towarem na granicę szwedzko-norweską i dopiero w urzędzie celnym szwedzkim dokonał rozpoczęcia procedury eksportu. Na dokumentach celnych wystawionych przez szwedzki urząd celny widnieje nasza firma jako eksporter, brak jednak na karcie 3 jakiejkolwiek pieczęci urzędu celnego, potwierdzającej wywóz tego towaru poza granicę Unii. Oczywiście otrzymaliśmy tylko kopię tego dokumentu, a nie oryginał. Odmówiliśmy klientowi uznania tej transakcji jako eksportowej (i wystawiliśmy fakturę korektę doliczającą należny podatek VAT jak od transakcji krajowej), uzasadniając to jednak nie brakami formalnymi, tylko tym, że zgodnie z przepisami w sytuacji, gdy wydanie towaru nastąpiło w Polsce, to także rozpoczęcie procedury eksportowej powinno nastąpić w polskim urzędzie celnym. Klient kwestionuje nam taki sposób rozliczenia.

Bardzo proszę o opinię w kwestii tego, czy postąpiliśmy prawidłowo, traktując tę transakcję jak krajową, czy jednak jest jakieś uzasadnienie do uznania, że transakcja taka może stanowić eksport?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX

Zaloguj się do LEX | Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów prezentację