Czy podatnik który wydaje gazetę lokalną i na łamach tej gazety sprzedaje powierzchnię reklamową będzie zobowiązany do stosowania kodu GTU_12?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 30 czerwca 2021 r.
Autor odpowiedzi: Kamiński Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 3 listopada 2020 r.

PYTANIE

Czy podatnik, który wydaje gazetę lokalną i na łamach tej gazety sprzedaje miejsce / powierzchnie reklamową (zarówno wydaniach drukowanych jak i elektronicznych), a także na własnych stronach internetowych, będzie zobowiązany do stosowania kodu GTU_12?

Podatnik nie pośredniczy w sprzedaży miejsca reklamowego na łamach jakiejś gazety tylko jest wydawcą i bezpośrednio sprzedaje miejsce reklamowe w swojej gazecie. MF wyjaśnieniach opublikowanych w formie pytań i odpowiedzi, wskazano, że dla ustalenia zakresu usług podlegających obowiązkowi oznaczania za pomocą GTU_12 można pomocniczo stosować klasyfikację PKWiU, gdzie w gr. 73.1 są sklasyfikowane usługi reklamowe, a w gr. 73.11.12.0 usługi marketingowe. Jak wynika z wyjaśnień do PKWiU, dział 73, usługi reklamowe, obejmuje projektowanie i realizowanie kampanii reklamowych i ich umieszczanie w czasopismach, gazetach, radiu i telewizji, lub innych mediach, jak również projektowanie miejsc na cele reklamowe. Z kolei w odniesieniu do usług marketingowych, sklasyfikowanych w gr. 73.11.12.0 w wyjaśnieniach podano, że grupowanie to obejmuje rozwijanie i organizację kampanii reklamowych marketingu bezpośredniego, tj. wysyłanie materiałów reklamowych i promocyjnych bezpośrednio do konsumentów (zamiast przez mass media). Warto jeszcze zwrócić uwagę na gr. 73.12.1 sprzedaż lub wynajem/dzierżawę czasu lub miejsca na cele reklamowe wykonywane na zlecenie i usługi agencji kupujących miejsce lub czas na cele reklamowe w mediach w imieniu reklamodawców lub agencji reklamowych. Powyższe gr. PKWiU dotyczące usług reklamowych i marketingowych nie obejmują jednak świadczonych przez wydawców usług polegających na bezpośredniej sprzedaży powierzchni reklamowych w prasie. Wynika to z faktu, że usługi sprzedaży miejsca lub czasu reklamowego są klasyfikowane w odrębnych grupowaniach PKWiU, m.in: 58.13.31.0, 58.13.32.0, 58.14.31.0, 58.14.32.0, 63.11.20.0.

W związku z tym czy GTU_12 powinno dotyczyć usług polegających na bezpośredniej sprzedaży powierzchni reklamowych w prasie (zarówno wydaniach drukowanych jak i elektronicznych), a także na stronach internetowych?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX