Czy po zmianach z 1.01.2018 r. pracownikom zatrudnionym przy realizacji audycji telewizyjnej przysługują koszty autorskie?
PYTANIE
Na podstawie ust.9 pkt 3 art. 22 "Koszty uzyskania niektórych przychodów określa się (...) z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich i artystów wykonawców z praw pokrewnych, w rozumieniu odrębnych przepisów, lub rozporządzania przez nich tymi prawami - w wysokości 50% uzyskanego przychodu, z zastrzeżeniem ust. 9a i 9b (...), ust 9b definiuje katalog "działalności" dla których możliwe są podwyższone koszty. W pkt 1 jest mowa min o "działalności twórczej w zakresie (...) twórczości audiowizualnej", natomiast w pkt 4 jest mowa o "(...) przychodach uzyskiwanych z tytułu działalności (...) w dziedzinie produkcji audiowizualnej reżyserów, scenarzystów, operatorów obrazu i dźwięku, montażystów, kaskaderów;(...)" Pytanie dotyczy zależności i interpretacji dwóch przytoczonych punktów, osoby na stanowiskach takie jak reżyser, scenarzysta, montażysta czy operator, zaangażowane w proces realizacji audycji telewizyjnej bez wątpienia prowadzą działalność twórczą w zakresie twórczości audiowizualnej, ale są wymienione w odrębnej pozycji, a więc stosując zasady wykładni zgodnie z intencją ustawodawcy nie zawierają się w art. 22 ust. 9b pkt 1 PIT.
Czy takie podejście oznacza, że jeżeli stanowiska typu operator kamery, realizator wizji, realizator dźwięku itp., które bez wątpienia wnoszą wkład twórczy do produkcji audycji telewizyjnej, a nie są wymienione w art. 22 ust. 9b pkt. 4 PIT, nie są uprawnione do 50% kosztów autorskich?
Jaka jest pojemność definicji z art. 22 ust. 9b pkt 1 PIT i w jaki sposób należy interpretować powołany przepis aby uniknąć zaniżenia podatku (przy założeniu, że osoby biorące w produkcji telewizyjnej uczestniczą w tworzeniu utworu)?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX