Czy organ prowadzący szkołę powinien merytorycznie sprawdzać umowy zawierane przez dyrektora szkoły z tytułu najmu pomieszczeń placówki z kontrahentami zewnętrznymi?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Wilk Jakub
Odpowiedzi udzielono: 28 grudnia 2022 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy organ prowadzący szkołę powinien merytorycznie sprawdzać umowy zawierane przez dyrektora szkoły z tytułu najmu pomieszczeń placówki z kontrahentami zewnętrznymi?

Czy organ prowadzący (tj. organ nadzorujący w urzędzie gminy) powinien również sprawdzić pod względem merytorycznym regulamin dotyczący ustalanych stawek za wynajem pomieszczeń?

Umowy zawierane z kontrahentami przekazywał dyrektor szkoły do organu nadzorującego. Zatem znane były stawki organowi nadzorującemu, które ustalił dyrektor szkoły (w tym stawki ustalane wg indywidualnych ustaleń dyrektora placówki). Regulamin wynajmu pomieszczeń szkolnych (oddanych w trwały zarząd) zatwierdzony przez dyrektora placówki oświatowej (zamieszczony na stronie BIP) nie zawiera żadnej adnotacji sporządzonej przez organ prowadzący. Ponadto regulamin wynajmu pomieszczeń dopuszcza, iż dyrektor szkoły może stosować stawki indywidualne, lecz akt ten nie zawiera żadnych kryteriów w tej kwestii. Mając na uwadze zapis art. 10 pr. ośw. (Zapewnienie obsługi administracyjnej, [...], obsługi finansowej, [...], i obsługi organizacyjnej szkoły lub placówki") i fakt iż regulamin organizacyjny urzędu gminy regule zapisy, że organ nadzorujący szkołę sprawuje nadzór organizacyjny i merytoryczny nad realizacją zadań, to w zaistniałej sytuacji powinien organ nadzorujący zaakceptować regulamin wynajmu pomieszczeń (wraz ze stawkami) i dokonywać kontroli merytorycznej zawieranych umów cywilnoprawnych w przedmiotowej sprawie.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX