Czy organ może żądać od wnoszącego o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów dołączenia oryginalnych dokumentów?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Posański Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 21 lutego 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy organ administracji publicznej może uzależniać rozpatrzenie wniosku o uzyskanie zezwolenia na zbieranie odpadów na podstawie art. 42 ustawy o odpadach od przedłożenia do wniosku dokumentów wymienionych w ustępie 3a - 3d oraz innych dokumentów np. oryginału/odpisu aktu notarialnego, postanowienia straży pożarnej w formie oryginału bądź uwierzytelnionej kopii dokumentu zgodnie art. 76a Kodeksu postępowania administracyjnego?

Zgodnie z art. 29 Prawa przedsiębiorców Organ nie może żądać ani uzależniać swojego rozstrzygnięcia od przedłożenia dokumentów w formie oryginału, poświadczonej kopii lub poświadczonego tłumaczenia, chyba że obowiązek taki wynika z przepisów prawa (w ustawie o odpadach nie ma wskazania, że dokumenty winny być przedłożone w oryginale). Przy powoływaniu się na w/w artykuł organ twierdzi, że prowadzi postępowanie w oparciu o Kodeks postępowania administracyjnego a nie ustawę Prawo przedsiębiorców.

Czy przedłożenie uwierzytelnionych dokumentów (decyzja środowiskowa, decyzja lokalizacyjna, zaświadczenie o niekaralności, odpis aktu notarialnego czy też postanowienia Komendanta Państwowej Straży Pożarnej) jest niezbędne do wszczęcia postępowania?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX