Czy organ administracji architektoniczno-budowlanej może rozpoznać zgłoszenie bez decyzji o warunkach zabudowy?
PYTANIE
Zgodnie z art. 71 ustawy z 7.07.1994 r. Prawo budowlane – dalej pr. bud. (zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części), inwestor ma obowiązek złożyć do organu AiB zgłoszenie, zawierające m.in. zaświadczenie lub kopię zaświadczenia wójta, burmistrza albo prezydenta miasta o zgodności zamierzonego sposobu użytkowania obiektu budowlanego z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego albo decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu lub kopię tej decyzji, w przypadku braku obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (art. 71 ust. 2 pkt 4 pr. bud.). Do AiB wpłynął wniosek zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania zawierający opis, rysunki, wymagane ekspertyzy oraz decyzja umarzającą postępowanie wydaną przez Prezydenta Miasta w sprawie wydania decyzji o warunkach zabudowy dla inwestycji objętej wnioskiem.
Czy wobec tego AiB ma rozpoznać zgłoszenie bez decyzji o warunkach zabudowy, skoro powinno sprawdzić zgodność sposobu użytkowania z wydaną decyzją?
Prezydent w umorzeniu powołuje się na wyrok Sądu Administracyjnego w Krakowie z30.08.2010 r., II SA/Kr 760/10 oraz wyrok WSA w Lublinie z22.03.2011 r., II SA/Lu 31/11. Zmiana sposobu użytkowania dotyczy zmiany z funkcji produkcyjnej (hala produkcyjna) na usługową (park trampolin). Wg AiB decyzja o warunkach zabudowy powinna być i takie decyzje często są załączane od Miasta, nawet jeśli zmiana sposobu użytkowania odbywa się bez wykonania robót budowlanych (np. z funkcji usługowej na mieszkalną) oraz jeśli dotyczy jednej kondygnacji (czyli nie zmienia się oznaczenie na mapie w zasobach geodezyjnych).
Czy skoro Prezydent uznał, że przedmiotowa zmiana sposobu użytkowania nie wymaga decyzji o warunkach zabudowy, to czy AiB nie powinno rozpatrywać zgłoszenie czy uznać, że zmiana nie wymaga zgłoszenia?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX