Czy opłata z tytułu zagubienia karty bibliotecznej powinna być opodatkowana o zarejestrowana na kasie rejestrującej?
PYTANIE
Biblioteka posiada komputerowy system biblioteczny. Każdy czytelnik otrzymuje za darmo magnetyczną kartę biblioteczną (moduł zbliżeniowy), która zawiera nadrukowane imię, nazwisko, numer karty i kod kreskowy. Przykładana jest do czytnika i bibliotekarz natychmiast widzi na komputerze dane czytelnika, wypożyczenia i zwroty. Dyrektor wydał również zarządzenie, że Czytelnik, który zagubił lub zniszczył magnetyczną "kartę czytelnika" uprawniającą go do korzystania z usług wszystkich placówek biblioteki, musi zapłacić kwotę 10,00 złotych, która pokrywa koszty wydania mu nowej "karty czytelnika".
Czy biblioteka postępuje słusznie uznając tą opłatę za karę lub odszkodowanie (przypominam, że podobnie jest w stosunku do zniszczonych lub zagubionych książek, wypożyczenia są darmowe, ale trzeba pokryć koszty zniszczenia, podobnie jest z kartą, pierwsza jest za darmo, ale jeżeli ją zniszczymy, żeby uzyskać nową - musimy zapłacić)?
Czy taka karta jest nośnikiem danych i czy w związku z tym biblioteka natychmiast powinna mieć kasę fiskalną (jeżeli oczywiście jest to sprzedaż)?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX