Czy odszkodowanie związane z prowadzoną w przeszłości działalnością gospodarczą, otrzymane po likwidacji firmy, należy opodatkować jako przychód z działalności gospodarczej?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Pogoński Mariusz
Odpowiedzi udzielono: 18 czerwca 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Podatnik do 31.12.2022 r. prowadził działalność gospodarczą (podatkowa księga przychodów i rozchodów) i był opodatkowany podatkiem liniowym. Od 1.01.2023 r. wszystkie środki trwałe, które użytkował dotychczas w działalności gospodarczej, wynajął w ramach najmu prywatnego, od którego opłacał podatek zryczałtowany. W marcu 2023 r. otrzymał odszkodowanie za szkodę powstałą w grudniu 2022 r. na samochodzie, który był środkiem trwałym w ramach działalności, a od 1.01.2023 r. przedmiotem najmu prywatnego. Również w marcu 2023 r. otrzymał od firmy ubezpieczeniowej zwrot poniesionych kosztów w związku z wynajmem innego samochodu za czas, kiedy samochód uszkodzony podczas kolizji był w naprawie (20.12.2022 – 06.01.2023). Faktury za remont samochodu jak i za wynajem innego pojazdu zostały wystawione w styczniu 2023 r.

Jak traktować poniesione koszty i otrzymane odszkodowanie?

Czy otrzymane odszkodowanie powinno być wykazane jako przychód na PIT-36L za 2023 r. (z uwagi na fakt, że w dacie poniesionej szkody samochód był składnikiem majątkowym związanym z działalnością gospodarczą) bez uwzględniania poniesionych w tym zakresie kosztów?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX