Czy odszkodowania będzie stanowiło przychody spółki, zaś koszty poniesione z tytułu rozwiązania umowy - koszty podatkowe?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Klimek Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 14 sierpnia 2013 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Samochód użytkowany na podstawie leasingu operacyjnego uległ wypadkowi w lutym 2013 r. (koniec umowy listopad 2013 r.), orzeczona została szkoda całkowita. Ustalono wartość samochodu przed zdarzeniem netto 27.200 zł, wartość pojazdu w stanie uszkodzonym netto 13.400 zł, wysokość należnego odszkodowania netto 13.800 zł. Leasingodawca otrzymał odszkodowanie od ubezpieczyciela 13.800 w lipcu 2013 r., na naszą firmę leasingodawca wystawił fakturę za wrak 13.400 netto, 16.482 brutto i faktura za wcześniejsze rozwiązanie umowy 397,54 netto, 488,97 brutto. W dniu 29 lipca otrzymaliśmy od leasingodawcy notę księgową z dnia 18 lipca 2013 r. o treści: uznajemy Was kwotą: 18.780,49 zł, powyższa kwota zostanie skompensowana z wystawionymi fakturami na łączną kwotę 16.970,97. Pozostała kwota 1809,52 została przelana 30 lipca na nasze konto. Z rozmowy telefonicznej ustalono, że kapitał i odsetki pozostały do spłaty przez nas z tytułu umowy dla leasingodawcy wynosi: 8.419,51.

Jak zaksięgować notę?

Żeby dokonać kompensaty, trzeba ją księgować na należności, a drugostronnie w pozostałe przychody, ale nie wiem, dlaczego taka kwota ma być przychodem. Proszę o pomoc, pierwszy raz mam taki przypadek.

Jaka kwota i w jakiej dacie jest dla naszej firmy przychodem, czy cała kwota odszkodowania, jaką otrzymał leasingodawca - 13.800?

Czy kwota kapitału i odsetek - 8419,51 - jest kosztem i na jakiej podstawie, ponieważ leasingodawca nie wystawił dokumentu obciążającego naszą firmę, może na podstawie umowy leasingu zrobić dokument wewnętrzny?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX