Czy należy wystosować pismo z wnioskiem o zwrócenie nienależnie wypłaconego zasiłku pielęgnacyjnego, gdy świadczeniobiorca zmarł?
PYTANIE
Świadczeniobiorca zasiłku pielęgnacyjnego zmarł 19 marca 2020 r. Rodzina poinformowała o śmierci 31 marca 2020 r. Informację tę wykorzystano w innej sprawie i nieprawidłowo dalej wypłacano zasiłek pielęgnacyjny na konto, którego współwłaścicielem była żona zmarłego, do października 2020 r.
Ośrodek wystąpił do banku o zwrot świadczeń, w oparciu o art. 30a ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych. Bank odmówił wypłaty świadczenia powołując się na art. 55 ust. 1 pkt 2 oraz art. 57 ustawy z 29.08.1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 2357), gdyż konto, na które przekazywaliśmy świadczenia było kontem wspólnym.
Czy tak wypłacone świadczenie mieści się w definicji świadczenia nienależnie pobranego?
Osoba, które je pobrała nie została pouczona o braku uprawnień, wypłacono innej osobie, ale nie z przyczyn niezależnych od organu.
Na który przepis się powołać?
Jeżeli nie jest to świadczenie nienależnie pobrane - jak zakończyć sprawę?
Czy należy wystosować pismo z wnioskiem o zwrócenie nienależnie wypłaconego świadczenia?
Czy poinformować o konieczności wystąpienia o zwrot świadczeń z powodu bezpodstawnego wzbogacenia?
Czy należy wtedy wydać decyzję administracyjną, na jakie przepisy się powołać?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX