Czy należy uznać, że podmiot, który nie przyjął żadnych odpadów do zbierania, pomimo wygranych przetargów obejmujących odbiór i przetwarzanie odpadów, zaprzestał prowadzenia działalności objętej zezwoleniem na zbieranie?
PYTANIE
Zgodnie z brzmieniem art. 48 pkt 5 ustawy z 14.12.2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz. 779) – dalej u.o. zezwolenie na zbieranie odpadów wygasa w sytuacji, gdy podmiot objęty zezwoleniem nie prowadził działalności objętej zezwoleniem przez 2 lata.
Co w przypadku, gdy podmiot prowadzi łączną działalność, tzn. prowadzi stację demontażu pojazdów (posiada pozwolenie na wytwarzanie odpadów z przetwarzaniem od Marszałka) oraz zbieranie odpadów (zezwolenie od Starosty)?
Podmiot specjalizuje się w konkretnych, specjalistycznych pojazdach (nie zwykłych samochodach od osób fizycznych). Bierze udział w przetargach, żeby mieć możliwość przetwarzania odpowiednich pojazdów. Warunki specyfikacji przetargowych obligują podmiot do posiadania zezwolenia na zbieranie odpadów. Często wraz z przyjęciem odpadów do przetwarzania podmiot jest zobligowany do odebrania odpadów nie objętych procesami przetwarzania. Jednak wynikiem przetargu na odbiór i przetwarzanie odpadów (pojazdów) nie zawsze jest również zbieranie. Podmiot w ciągu dwóch lat (2018-2019) nie przyjął żadnych odpadów do zbierania, pomimo wygranych przetargów obejmujących odbiór i przetwarzanie odpadów.
Czy w takim przypadku mamy do czynienia z zaprzestaniem prowadzenia działalności objętej zezwoleniem na zbieranie?
Czy może musi faktycznie dojść do zaprzestania działalności poprzez wykreślenie (lub zawieszenie) działalności w CEIDG lub KRS?
WIOŚ w wyniku kontroli (zmiana zezwolenia) stwierdził dwuletni okres nieprzyjmowania odpadów (zerowe sprawozdania) i wydał negatywne postanowienie, wskazując, że Starosta winien umorzyć postępowanie ze względu na bezprzedmiotowość (nieważne zezwolenie na zbieranie).
Co w takiej sytuacji winien zrobić organ?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX