Czy należy tworzyć rezerwy na ewentualne naprawy gwarancyjne dotyczące rękojmi i usuwania wad i usterek w okresie 24 miesięcznej gwarancji na wykonane prace z kontraktu trwającego kilka miesięcy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Soprych Maciej
Odpowiedzi udzielono: 4 marca 2016 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy tworzyć rezerwy na ewentualne naprawy gwarancyjne dotyczące rękojmi i usuwania wad i usterek w okresie 24 miesięcznej gwarancji na wykonane prace z kontraktu trwającego kilka miesięcy i w jaki sposób oszacować?

W ramach naszych kontraktów realizujemy prace specjalistyczne polegające na dostawie sprzętu i po konfiguracji i oprogramowaniu uruchamiamy sterowanie procesami produkcyjnymi. Po podpisaniu protokółu odbioru biegnie termin gwarancji np. 2 lub 3 letniej na wykonane prace. Sprzęt objęty jest gwarancją producenta. Termin udzielonej gwarancji producenta może być krótszy, bo sprzęt kupujemy wcześniej, a kończymy kontrakt np. za pół roku. Ponadto w kontraktach są zapisy o stosowaniu kar w wysokości np. 0,3% wartości wynagrodzenia kontraktowego za nieusunięcie wad i usterek w terminie 5 dni roboczych od zawiadomienia. Nasza dotychczasowa praktyka pokazuje niewiele sytuacji z naprawami tego typu. Są to sporadyczne wyjazdy pracowników na instalacje i usuwane są te awarie. Koszty tego to czas wyjazdu pracownika w teren, jego praca, samochód służbowy. Natomiast sprzętu na swój koszt nie wymienialiśmy, jeżeli była potrzeba, to dostarczał sprzedawca jego nowy. My tylko świadczyliśmy jego montaż i demontaż.

Jak do tego podejść?

Wartość kontraktów waha się w granicach 100.000-1.000.000 zł. W tym robocizna np. 30%, a reszta to wartość sprzętu. Chociaż może być tylko sama robocizna. Spółka nasza jest spółką jawną, nie podlega obowiązkowi badania, jest małym podmiotem i obroty nie przekraczają 10 mln zł rocznie, będzie przekształcać się w spółkę z o.o.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX