Czy na koniec roku należy zaksięgować wszystkie naliczone i niespłacone odsetki od pożyczki?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Gientka Mikołaj
Odpowiedzi udzielono: 30 stycznia 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka Jawna prowadząca pełną księgowość w roku 2018 zaciągnęła pożyczkę z firmą Idea na bieżącą działalność. Co miesiąc pożyczkodawca przesyła nam fakturę na każdą ratę. Faktura obejmuje spłatę kolejnej raty kapitału oraz odsetek. W dacie otrzymania pożyczki spółka dokonała księgowania Wn 131 rachunek bankowy, Ma 240 pożyczka od pozostałych jednostek. W dacie spłaty księgujemy otrzymaną fakturę na konta Wn 751 koszty odsetek oraz Wn 240 spłata pożyczki, Ma 210 (rozrachunek z pożyczkodawcą).

Czy na koniec roku 2018 należy zaksięgować wszystkie naliczone odsetki i niespłacone na 31 grudnia 2018 (za okres udzielonej pożyczki) na podstawie załączonego do umowy pożyczki harmonogramu?

Kwota niespłaconych jeszcze odsetek to ok 20 tyś zł.

Na jakie konta należy dokonać księgowań? Jak księgować otrzymane faktury w roku następnym?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX