Nowość Czy można zastosować ulgę na złe długi po likwidacji działalności?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kowalski Radosław
Odpowiedzi udzielono: 17 czerwca 2024 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Podatnik do 31.12.2022 r. prowadził działalność gospodarczą (podatkowa księga przychodów i rozchodów) i był opodatkowany podatkiem liniowym. Od 1.01.2023 r. wszystkie środki trwałe, które użytkował dotychczas w działalności gospodarczej, wynajął w ramach najmu prywatnego, od którego opłacał podatek zryczałtowany. W marcu 2023 r. podatnik otrzymał odszkodowanie za szkodę powstałą w grudniu 2022 r. na samochodzie, który był środkiem trwałym w ramach działalności, a od 1.01.2023 r. przedmiotem najmu prywatnego. Otrzymane przez podatnika odszkodowanie zostało wykazane jako przychód z działalności gospodarczej na zeznaniu PIT-36L za 2023 r. (z uwagi na fakt, że w dacie poniesionej szkody samochód był składnikiem majątkowym związanym z działalnością gospodarczą).

Czy podstawę opodatkowania wynikającą z dochodu z tytułu otrzymanego odszkodowania wykazaną w zeznaniu podatkowym PIT-36L za 2023 r. podatnik ma prawo obniżyć o niezapłacone należności z działalności gospodarczej z listopada 2022 r., co do których 90 dzień od dnia upływu terminu zapłaty określonego na fakturze upłynął w marcu 2023 r.?

Zaznaczam, że należność nie została zapłacona do dnia dzisiejszego, a podatnik od 1.01.2024 r. ponownie rozpoczął działalność gospodarczą.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX