Czy można wydać decyzję odmowną o objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym z uwagi na brak współpracy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Januszewska Magdalena
Odpowiedzi udzielono: 12 czerwca 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Osoba złożyła do OPS podanie o objęcie ubezpieczeniem zdrowotnym jej oraz pełnoletniej córki.

Klienta obecnie ubiega się o świadczenie rehabilitacyjne z ZUS (złożyła wniosek 25 maja br.). Dnia 29 kwietnia zakończyła zwolnienie lekarskie, okres 30 dni po zakończeniu pobierania świadczeń w czasie, których ma się się prawo do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej minął. Klientka obecnie nie ma nigdzie prawa do korzystania z bezpłatnych porad lekarskich. Jest to osoba, która posiada umiarkowany stopień niepełnosprawności, z jej oświadczeń ustnych wynika,iż często odbywa wizyty lekarskie, nie ma obecnie ubezpieczenia zdrowotnego, a na prywatne wizyty lekarskiej jej nie stać. Od momentu złożenia podania pracownicy socjalni podjęli próby dwukrotnego odbycia wizyty w środowisku, na jeden z terminów klientka miała wysłane zawiadomienie pocztą o dacie wywiadu. W dniu przeprowadzenia wywiadu środowiskowego zadzwoniła do OPS i poinformowała, że nie ma jej w domu. Klientka od lat jest pod opieką OPS, jest osobą roszczeniową, kłamie, pracownicy wiedzą o tym, iż nie zamieszkuje na terenie gminy (choć cały czas deklaruje, że mieszka u swojego wujka w starym, drewnianym domu, gdzie warunki są bardzo skromne). Jednak gdy pracownicy jadą na wizytę w teren bez wcześniejszego powiadomienia, nie można jej nigdy zastać. Córka klientki jest osobą pełnoletnią i obecnie czeka na świadectwo maturalne.

Co zrobić w owej sytuacji?

Czy objąć ubezpieczeniem zdrowotnym klientkę i jej córkę - jeśli tak to czy muszą być wydane dwie odrębne decyzje?

Czy z córką musi być przeprowadzony osobny wywiad i ona musi złożyć wniosek wraz z dokumentami o objęcie ubezpieczeniem?

Co w przypadku, gdy nie uda się pracownikom socjalnym przeprowadzić wywiadu środowiskowego z uwagi na nieobecność klientki, jej ciągłe zmienianie terminu?

Czy można wydać wtedy decyzję odmowną z uwagi na brak współpracy, czy dokumenty pozostają bez rozpatrzenia?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX