Pytania i odpowiedzi
Status: Nieaktualne, stan prawny do: 31 grudnia 2011 r.
Autor odpowiedzi: Ziółkowski Paweł
Odpowiedzi udzielono: 3 kwietnia 2009 r.

PYTANIE

W trakcie stosunku pracy pracownik uzyskał emeryturę, a zakład do ZUS zgłaszał go juz jako emeryta. Nadal natomiast naliczał pracownikowi od zarobków kwotę wolną od podatku. Pracownik twierdzi, że poinformował o tym firmę. Zakład twierdzi, że nie ma pisemnego powiadomienia od pracownika korygującego pierwotny PIT 2.

Jakie są możliwe konsekwencje?

a)

Pracownik otrzymywał większe wynagrodzenie, teraz wybierając samodzielne rozliczenie musi oddać pieniądze do urzędu skarbowego

b)

Urząd skarbowy zyska, bo ZPCh jest zwolniony z wpłat PIT 4, a teraz pracownik dokona wpłaty podatku

c)

PFRON nie otrzymał 10% zwolnienia, nie przekazano także 90% na ZFRON

Czy zakład postępował prawidłowo, żądając dla celów dowodowych pisemnej korekty PIT 2 lub oświadczenia woli w tym zakresie?

Dla celów ZUS przyjął juz go jako emeryta (ale ZUS zajmuje się inna osoba i jej wystarczyła ustna informacja).

Jakie konsekwencje grożą ze strony urzędu skarbowego firmie?

Czy należy korygować PIT 4R?

Czy można wszystkim emerytom niejako z urzędu nie naliczać kwoty wolnej od podatku, bez ich pisemnej zgody?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX

Zaloguj się do LEX | Nie korzystasz jeszcze z programów LEX? Zamów prezentację