Czy można wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować budynek, który nie jest jeszcze wykorzystywany w działalności gospodarczej?
PYTANIE
Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług pogrzebowych, prowadzę książkę przychodów i rozchodów. W czerwcu 2017 r. zakupiłam od osoby fizycznej budynek mieszkalny wraz z budynkiem garażowym. W akcie notarialnym jest zapisane, że niniejszy przedmiot umowy jest nabywany w ramach działalności gospodarczej i że będzie stanowić majątek tej działalności. Zakupiony budynek mieszkalny jest już moją własnością, jest kompletny i zdatny do użytku.
Czy zgodnie z art. 22a u.p.d.o.f. mogę wprowadzić go do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych w wysokości 1,5% rocznie?
Czy należy w wpisie do ewidencji działalności gospodarczej rozszerzyć o kolejny adres prowadzonej działalności?
Siedziba zakładu zostaje pod dotychczasowym adresem.
W przyszłości planujemy ten budynek zmodernizować. W budynku tym będą świadczone usługi pogrzebowe tj. przechowywanie zwłok w chłodni, pomieszczenie – wystawka trumien, biuro, część socjalna itd. Po dokonaniu takiej modernizacji planujemy zmienić przeznaczenie budynku z mieszkalnego na użytkowy. Otrzymamy stosowne dokumenty z urzędów (Starostwo, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego) mówiące o tym, że będzie to budynek użytkowy.
Czy pod datą otrzymania takiego zaświadczenia możemy dokonać zmiany?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX