Czy można wprowadzić do ewidencji środków trwałych i amortyzować budynek, który nie jest jeszcze wykorzystywany w działalności gospodarczej?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 29 kwietnia 2018 r.
Autor odpowiedzi: Klimek Krzysztof
Odpowiedzi udzielono: 4 stycznia 2017 r.

PYTANIE

Prowadzę działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług pogrzebowych, prowadzę książkę przychodów i rozchodów. W czerwcu 2017 r. zakupiłam od osoby fizycznej budynek mieszkalny wraz z budynkiem garażowym. W akcie notarialnym jest zapisane, że niniejszy przedmiot umowy jest nabywany w ramach działalności gospodarczej i że będzie stanowić majątek tej działalności. Zakupiony budynek mieszkalny jest już moją własnością, jest kompletny i zdatny do użytku.

Czy zgodnie z art. 22a u.p.d.o.f. mogę wprowadzić go do ewidencji środków trwałych i dokonywać odpisów amortyzacyjnych w wysokości 1,5% rocznie?

Czy należy w wpisie do ewidencji działalności gospodarczej rozszerzyć o kolejny adres prowadzonej działalności?

Siedziba zakładu zostaje pod dotychczasowym adresem.

W przyszłości planujemy ten budynek zmodernizować. W budynku tym będą świadczone usługi pogrzebowe tj. przechowywanie zwłok w chłodni, pomieszczenie – wystawka trumien, biuro, część socjalna itd. Po dokonaniu takiej modernizacji planujemy zmienić przeznaczenie budynku z mieszkalnego na użytkowy. Otrzymamy stosowne dokumenty z urzędów (Starostwo, Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego) mówiące o tym, że będzie to budynek użytkowy.

Czy pod datą otrzymania takiego zaświadczenia możemy dokonać zmiany?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX