Czy można stosować art. 25 ust. 2 u.o. do magazynowania przez mieszkańców odpadów komunalnych w pojemnikach w kontekście wynikających z niego sankcji karnych?
PYTANIE
Gmina w drodze uchwały Rady Miasta przejęła w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami obowiązek wynikający z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 13.09.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2021 r. poz. 888) – dalej u.u.c.p.g. wyposażania nieruchomości w pojemniki. W u.u.c.p.g. nie ma przepisu wprost wskazującego na konieczność posiadania przez właściciela nieruchomości, na potrzeby którego ustawia się śmietnik, tytułu do dysponowania gruntem pod śmietnik. Rozwiązań sytuacji nie wyjaśnionych w u.u.c.p.g. należy szukać w ustawie z 14.12.2012 r. o odpadach (Dz.U. z 2021 r. poz. 779) – dalej u.o. Artykuł 25 ust. 2 u.o. wskazuje na taką zależność.
Czy można stosować art. 25 ust. 2 u.o. do magazynowania przez mieszkańców odpadów komunalnych w pojemnikach w kontekście wynikających z niego sankcji karnych?
Czy administracyjne kary pieniężne wynikające z art. 194 ust. 3 u.o. można stosować wobec osoby umieszczającej odpady komunalne w pojemniku, w sytuacji, gdy nie posiada ona tytułu prawnego do terenu, na którym stoją (podrzucanie)?
Czy art. 25 ust. 2 u.o. można stosować do gromadzenia przez mieszkańców odpadów komunalnych w pojemnikach?
Jeżeli nie, to jakie gmina może zastosować sankcje karne w przypadku, gdy ktoś nie ma swojego pojemnika (bo nie ma terenu pod niego), korzysta z punktów zbiorczych i nie chce tej sytuacji zmieniać?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX