Czy można przywrócić termin do złożenia wniosku o przyznanie świadczenia?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 4 października 2021 r.
Autor odpowiedzi: Kucharski Dominik
Odpowiedzi udzielono: 25 marca 2018 r.

PYTANIE

W styczniu 2018 r Pani X zgłosiła w tut. Ośrodku brak otrzymania decyzji odnośnie świadczenia wychowawczego na okres zasiłkowy 2017/2018. Petentka twierdziła, że wysłała wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego za pomocą bankowości elektronicznej. W naszym systemie takiego wniosku nie było. W związku z powyższym w styczniu 2018 pani X złożyła "papierowy" wniosek o świadczenie 500+ w tut. Ośrodku i od tego miesiąca świadczenie jest wypłacane. W marcu 2018 w/w petentka dostarczyła do tut. Ośrodka pismo z banku, przez który składała w sierpniu 2017 w/w wniosek na okres zasiłkowy 2017/2018 i przedłożyła podanie o przywrócenie terminu. W w/w piśmie z banku czytamy: "Potwierdzamy, że na początku sierpnia 2017r. złożyła Pani w naszym banku elektroniczny wniosek o ustalenie prawa do świadczenia wychowawczego w programie Rodzina 500+. Niestety, wniosek nie został dostarczony do systemu Empatia, ponieważ nie podała Pani swojego adresu e-mail. W tym czasie wystąpił również błąd w naszym systemie bankowości internetowej – wyświetliliśmy błędną informację, że adres e-mail został prawidłowo wpisany. Natomiast system Empatia odrzucił wniosek z powodu jego braku. Zgodnie z ustaleniami z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, nie przechowujemy wniosków złożonych w naszym systemie. Dlatego nie możemy przekazać Pani wniosku do systemu Empatia ani też wydać jej wersji papierowej." Czy w danej sytuacji można skorzystać z procedury przywrócenia terminu powołując się na art. 58 i art. 59 KPA? Jak ustosunkować się do terminu 7 dni na wniesienie prośby o przywrócenie terminu?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX