Czy można lokal przyjąć na środki trwałe (pomimo braku aktu własności) i czy koszty ponoszone na niego, amortyzacja i inne opłaty będą kosztem uzyskania przychodów?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Pioterczak Radosław
Odpowiedzi udzielono: 15 listopada 2011 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Spółka zawarła umowę na wybudowanie lokalu mieszkalnego z garażem i wniosła wkład budowlany na poczet przedmiotowego prawa (w pełnej wysokości). Strony ustaliły że ostateczna kwota wkładu przypadającego na przedmiotowy lokal zostanie ustalona po całkowitym rozliczeniu jego kosztów budowy i że lokal zostanie przekazany po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, wtedy miało też nastąpić podpisanie aktu notarialnego ustanawiającego prawo własności do tego lokalu. W ubiegłym roku dokonano przekazania lokalu i odbioru urządzeń technicznych w standardzie podstawowym. Po dokonaniu dokładnych pomiarów okazało się, że policzono za dużą ilość metrów kwadratowych powierzchni stąd też spółka nie wyraziła zgody na podpisanie aktu notarialnego. Spółdzielnia proponowała sprawę załatwić polubownie tzn. żeby spółka podpisała akt własności z błędną ilością metrów natomiast czynsz miałby być liczony od prawidłowej powierzchni. Spółka na to nie wyraziła zgody. Stan rzeczy jest taki, że Spółka kwoty wpłacane na poczet wkładu budowlanego księgowała jako "zaliczki", natomiast koszty dotyczące wykańczania lokalu księgowała na środki trwałe w budowie, gdzie również jest księgowany czynsz miesięczny.

Ponieważ lokal jest wykończony i spółka chce go wynajmować, czy można ten lokal przyjąć na środki trwałe (pomimo braku aktu własności) i czy koszty ponoszone na niego amortyzacja i inne opłaty będą kosztem uzyskania przychodów?

Spółdzielnia zobowiązała się do ponownego rozliczenia budowy, ale nie jest to proste z uwagi na to, że inni mieszkańcy mają również źle policzoną powierzchnię i tak na dobrą sprawę nie wiemy kiedy się sprawa wyjaśni.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX