Czy można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu 12 rat leasingowych w ostatnim miesiącu prowadzenia działalności gospodarczej?
PYTANIE
Czy można jednorazowo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu 12 rat leasingowych w ostatnim miesiącu prowadzenia działalności gospodarczej?
Jestem osobą fizyczną prowadząca działalność gospodarczą. Podpisałem umowę leasingową dotycząca samochodu osobowego na 48 miesięcy. Comiesięczne faktury dotyczące opłaty leasingowej zaliczam w koszty prowadzonej działalności. Z dniem 1.01.2018 r. jestem zmuszony zamknąć działalność gospodarczą, a do końca umowy leasingowej pozostało 12 miesięcy. Firma leasingowa w grudniu wystawi fakturę na: pozostałe 12 rat leasingowych, opłatę manipulacyjną za wcześniejsze zakończenie umowy, wartość końcową (wykup).
Czy w związku z zamknięciem działalności gospodarczej z dniem 1.01.2018 r. mogę w grudniu 2017 r. ująć w kosztach uzyskania przychodu:
- opłatę dotyczącą pozostałych rat leasingowych,
- opłatę manipulacyjną za wcześniejsze zakończenie umowy?
Co z wartością końcową, kwota wykupu?
Czy jeżeli nie uwzględnię jej w kosztach działalności gospodarczej, nie wprowadzę do ewidencji środków trwałych wykupionego samochodu, to czy w przyszłości sprzedając ten samochód już jako osoba fizyczne nieprowadząca działalności gospodarczej na umowę kupna sprzedaży nie będę zobowiązany rozpoznać przychodu i opodatkować transakcji jak z działalności gospodarczej?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX