Czy można anulować fakturę, która została doręczona osobie fizycznej (konsument)?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Andrzejowicz Marcin
Odpowiedzi udzielono: 2 grudnia 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Klient - osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - złożył ustne zamówienie na zakup towaru. Umówiono się na odbiór towaru i wystawiono z tego tytułu fakturę sprzedaży (w wersji papierowej). Faktura została już rozliczona w pliku JPK w miesiącu poprzednim. Klient nie jest już zainteresowany zakupem. Czy w tej sytuacji możliwe jest anulowanie wystawionej faktury i skorygowanie pliku, w którym ją pierwotnie wykazano? Czy skoro faktura wystawiona jest na osobę fizyczną, konieczne jest posiadanie drugiego egzemplarza faktury dla jej anulowania? Skoro nabywca nie rozliczył jej w żaden sposób w podatku VAT, to czy można uznać, iż faktura nie została wprowadzona do obrotu prawnego?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX