Czy mobilny rębak wykorzystywany do cięcia drewna jest instalacją w rozumieniu ustawy Prawo ochrony środowiska?
PYTANIE
Do starosty wpłynęła skarga mieszkańców wsi na hałas i pył emitowany w związku z użytkowaniem w sąsiedztwie ich domów rębaka przez przedsiębiorcę. Rębak stoi na jego działce sklasyfikowanej w ewidencji gruntów jako grunt rolny. Urządzenie stoi bezpośrednio na gołej ziemi, wobec czego organ nadzoru budowlanego uznał, że nie jest to obiekt budowlany i nie znalazł podstaw do podjęcia interwencji w tej sprawie. Zawiadomiona o problemie gmina także nie podjęła żadnych działań, pomimo że naszym zdaniem właściciel terenu użytkuje go niezgodnie z przeznaczeniem, wykorzystując działkę rolną do prowadzenia działalności innej niż rolnicza (produkuje zrębki). Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 1232) - dalej p.o.ś. przewiduje możliwość przeprowadzenia pomiaru emisji hałasu i w przypadku stwierdzenia, że poza zakładem, w wyniku jego działalności, przekroczone są dopuszczalne poziomy hałasu, wydaje się decyzję o dopuszczalnym poziomie hałasu. Definicję zakładu zawiera art. 3 pkt 6 p.o.ś. Przedmiotowy rębak trudno określić jako stacjonarne urządzenia techniczne z uwagi na to, że w każdej chwili można go przestawić w dowolne miejsce, bo nie jest związany z gruntem. Na działce nie ma żadnych innych obiektów które można by określić mianem instalacji. W tej sytuacji obawiamy się, że w rozumieniu p.o.ś. nie jest to zakład.
Co w tej sytuacji można zrobić?
Jaki organ w oparciu o jakie przepisy może podjąć działanie w tej sprawie?
Czy znajduje tu zastosowanie art. 59 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 647, z późn. zm.) - dalej u.p.z.p.?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX