Czy mimo faktu, że wyjazd nie doszedł do skutku, należy wystawić fakturę końcową i opodatkować zatrzymane zaliczki, na takich zasadach jakby doszło do wykonania usługi?
PYTANIE
Klient zajmuję się organizacją różnego rodzaju szkoleń oraz wyjazdów turystycznych. W marcu miał zorganizować wyjazd szkoleniowy dla firmy X do Włoch. Ze względu na korononawirusa, firma X 3 dni przed wyjazdem odstąpiła od umowy. Klient nie chce im zwrócić 100% wpłaconych środków, bo sam poniósł koszty tej imprezy.
Czy mimo faktu, że wyjazd nie doszedł do skutku, klient powinien wystawić fakturę końcową i opodatkować zatrzymane zaliczki na takich zasadach, jakby doszło do wykonania usługi?
Czy może powinien wystawić faktury korygujące do zaliczek, a zatrzymane środki potraktować jako odszkodowanie/karę za odstąpienie od umowy?
Czy jeśli prawidłowy jest przypadek z karą/odszkodowaniem, to należy wystawić notę obciążeniową?
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX