Czy kontrahent może odmówić przyjęcia faktury, jeśli w momencie jej wystawienia posiadał dostarczony przez nas towar i dopiero w późniejszym czasie zwrócił go i zrezygnował z zakupu?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2020 r.
Autor odpowiedzi: Kłos Piotr
Odpowiedzi udzielono: 9 września 2016 r.

PYTANIE

Klient otrzymał fakturę sprzedaży (5 lipca) z błędną stawką VAT i niewłaściwą nazwą towaru. Po uzgodnieniach wysłano fakturę korygującą (28 lipca) pierwotną fakturę do 0, z adnotacją "mylnie naniesiono" i wystawiono ponownie fakturę sprzedaży (28 lipca) z prawidłowym VAT i nazewnictwem (system księgowy nie pozwala poprawić zarówno stawki, jak i nazewnictwa, stąd wyzerowano sprzedaż). Klient przyjął fakturę korygującą, a kolejną poprawną fakturę odesłał z oświadczeniem o odstąpieniu od zakupu z uwagi na to, że towar nie spełnia wymagań. W ofercie dla klienta wszelkie parametry techniczne towaru zostały opisane i wg nas nie ma podstaw do odstąpienia od umowy, jednak z uwagi na niską wartość sprzedaży, postanowiliśmy odebrać towar od klienta. Wystawiliśmy fakturę korygującą do zera do drugiej z faktur (24 sierpnia), poprawnej faktury sprzedaży, oczekując jej przyjęcia i zamknięcia sprawy. Klient wydał nam niechciany towar, nie przyjął jednak ani drugiej poprawnej faktury sprzedaży, ani faktury korygującej. Stwierdził, że posiada w swoich księgach pierwotną fakturę sprzedaży oraz fakturę korygującą do 0 (z adnotacją: mylnie naniesiono), towaru nie chce, więc nie przyjmuje kolejnych faktur. Towar przez cały czas znajdował się u klienta, wykonał na nim testy sprawdzające jego działanie, po czym zrezygnował z zakupu. Istotną kwestią jest tu także fakt, że klient od początku chciał pozyskać od nas towar do przetestowania, po naszej odmowie zakupił towar, po czym zawiadomił o rezygnacji z zakupu.

Czy klient był zobowiązany do przyjęcia drugiej poprawnej faktury, skoro posiadał nadal towar i w momencie korekty nie informował o chęci jego zwrotu?

Druga faktura sprzedaży została ujęta w deklaracji VAT za lipiec.

Czy w związku z tym powinniśmy skorygować deklarację VAT i anulować drugą fakturę sprzedaży i wystawioną do niej fakturę korygującą, czy pozostawić w księgach poprawioną fakturę i fakturę korygującą z odpowiednim opisem i wysyłką ponowną dokumentów do klienta ze zwrotką?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX