Czy komórka organizacyjna, w której są zatrudnieni specjaliści do spraw BHP, realizujący swoje zadania względem klientów pracodawcy, spełnia warunki właściwe dla służby BHP?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Łyjak Grzegorz
Odpowiedzi udzielono: 27 lutego 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy biuro rachunkowe, które ma podpisane umowy z klientami na obsługę BHP, zatrudnia na podstawie umowy o pracę m.in. specjalistę ds. BHP i ppoż. (m.in. przeprowadza szkolenia, sporządza dokumentację powypadkową, sporządza ocenę ryzyka zawodowego i sprawuje nadzór BHP w firmach), który wykonuje pracę w tym zakresie, może utworzyć służbę BHP (mimo, iż nie ma takiego obowiązku) oraz zatrudnić do pomocy na umowę o pracę kolejną osobę na stanowisku pracownika ds. BHP, który posiada wyłącznie studia podyplomowe w zakresie BHP, celem zdobycia praktyki (min. rocznego stażu w służbie BHP), aby mógł nabyć w przyszłości prawo posługiwania się tytułem specjalisty ds. BHP?

Kolejną wątpliwością jest fakt, że osoba, którą biuro rachunkowe chce zatrudnić jest małżonkiem właściciela firmy.

Czy wobec tego, że małżonka, z którym pracodawca prowadzi wspólne gospodarstwo domowe, nie można zatrudnić na umowę o pracę jako pracownika, a jedynie jako osobę współpracującą, zostanie spełniony warunek i staż na takim etacie będzie się wliczał do stażu pracy w służbie BHP, dzięki czemu ów pracownik będzie mógł po roku uzyskać tytuł specjalisty ds. BHP?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX