Czy klient sklepu internetowego powinien rozliczyć VAT w związku z zakupem z Chin?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kowalski Artur
Odpowiedzi udzielono: 10 marca 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Pytanie dotyczy rozliczenia podatku VAT w transakcji związanej z dropshippingiem. Przedsiębiorca X jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi sprzedaż za pomocą sklepu internetowego towarów (łańcuszki ozdobne i sztuczna biżuteria),głównie na rzecz osób fizycznych. Cała transakcja odbywa się w ten sposób:

1. Przedsiębiorca X zakupuje towar z Chin za co otrzymuje fakturę od sprzedawcy.

2. Przedsiębiorca X wystawia fakturę na osobę fizyczną z Polski (klient sklepu).

3. Towar z Chin bezpośrednio jest wysyłany do osoby fizycznej.

Przedsiębiorca staje się więc właścicielem towaru, który następnie sprzedaje, jednak fizycznie w całym łańcuchu nie ma do niego dostępu na żadnym etapie transakcji. W związku z tym pytanie dotyczy prawidłowego rozliczenia VAT.

Czy przedsiębiorca X powinien wystawić fakturę VAT dla klienta z 23% VAT (czynny podatnik VAT)?

Czy finalny nabywca (klient sklepu internetowego) musi dokonać jakiś czynności w związku z rozliczeniem VAT?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX