Czy istnieje możliwość zmiany terminu wykonania umowy, w sytuacji, gdy po podpisaniu umowy okazało się, że część urządzeń jest wkopana w grunt, który jest zamarznięty i trzeba czekać na zmianę warunków atmosferycznych, aby urządzenia wykopać?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Wolski Mariusz
Odpowiedzi udzielono: 18 marca 2023 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

W umowie zawartej przez zamawiającego (park narodowy górski) w trybie p.z.p. na serwis urządzeń monitorujących ustalono termin wykonania usługi na 2 tygodnie od podpisania umowy. Zamawiający miał dostarczyć bezzwłocznie urządzenia do wykonawcy. Po podpisaniu umowy okazało się, że część urządzeń jest wkopana w grunt, który jest zamarznięty i trzeba czekać na zmianę warunków atmosferycznych, aby urządzenia wykopać. Zamawiający powinien był wziąć to pod uwagę, dokonując zamówienia publicznego, czego nie zrobił. Powoduje to, że termin wykonania usługi stał się nierealny co do części urządzeń, ponieważ wykonawca ich nie otrzyma, celem wykonania serwisu. Zamawiający nie przewidział zmiany terminu wykonania umowy.

Czy i na jakiej podstawie istnieje możliwość zmiany tego terminu, tak aby nie naruszyć przepisów p.z.p.?

Czy będzie to możliwe na podstawie art. 455 ust. 2 p.z.p.?

W piśmiennictwie są różne zdania w tym przedmiocie.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX