Czy informacja o przyznaniu świadczenia wychowawczego podlega zaskarżeniu w administracyjnym toku instancji?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kucharski Dominik
Odpowiedzi udzielono: 3 sierpnia 2019 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Zgodnie ustawą o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci na podstawie art. 13a przyznanie świadczenia nie wymaga wydania decyzji. Odmowa przyznania świadczenia wychowawczego, uchylenie lub zmiana prawa do świadczenia wychowawczego oraz rozstrzygnięcie w sprawie nienależnie pobranego świadczenia wychowawczego wymagają wydania decyzji.

Jeśli organ właściwy przesłał informację o przyznaniu świadczenia na adres poczty elektronicznej lub np. ze względu na błąd w adresie poczty informacja nie dotarła, to jakie ma uprawnienia wnioskodawca do kwestionowania rozstrzygnięcia organu?

Przykład: Wnioskodawca złożył wniosek o SW 1 lipca i oczekiwał do końca października na wydanie informacji. Organ rozpatrzył wniosek i przyznał świadczenie od 1 lipca. Wnioskodawca uważa, iż świadczenia powinien otrzymać od 1 czerwca.

Jakie ma uprawnienia do zakwestionowania rozstrzygnięcia (złożenia odwołania, skargi itp.), do jakiego organu i w jakim trybie?

Jakie biegną terminy do zakwestionowania rozstrzygnięcia – od daty informacji, daty próby wysłania?

Takich sytuacji może być kilka – złożenie wniosku w czwartym miesiącu od urodzenia dziecka, złożenia wniosku na pierwsze dziecko w październiku (brak przyznania za okres lipiec-wrzesień, brak też odmowy za ten okres gdyż z treści wniosku nie wynika żądanie strony przyznania świadczenia od konkretnego momentu, a od miesiąca złożenia wniosku). Podobnie sytuacja wygląda w przypadku przyznania świadczenia dobry start (chociaż tam w przypadku braku okresu – świadczenie jednorazowe - raczej takich przypadków będzie znacząco mniej).

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX