Czy gmina w ramach porozumienia międzygminnego może wykonywać zadania i obowiązki określone w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Brzezińska Alicja
Odpowiedzi udzielono: 19 marca 2012 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Czy gmina w ramach porozumienia międzygminnego może wykonywać zadania i obowiązki określone w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - dalej u.u.c.p.g.?

Czy gmina, która przejmuje zadania, obowiązki i kompetencje innych gmin może uchwalać akty prawa miejscowego, np. postanowić o objęciu systemem nieruchomości niezamieszkałych, na terenie których powstają odpady komunalne, o wzorze deklaracji, o szczegółowym sposobie i zakresie świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych, o sposobie obliczania opłaty, o terminie częstotliwości i trybie uiszczania opłat, itd. biorąc pod uwagę np. stanowisko WSA co do wydawania przez jedną z gmin należących do porozumienia międzygminnego aktów prawa miejscowego, które miałyby obowiązywać na terenie wszystkich gmin członków porozumienia (wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 27 kwietnia 2011 r., III SA/Wr 84/11), w którym wskazano, że nie ma podstaw prawnych do tego, by właściwy organ gminy swoje uprawnienia do stanowienia prawa lokalnego na własnym obszarze działania mógł przekazywać organom innej gminy.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX