Czy gmina powinna zapłacić wynagrodzenie samorządowemu zakładowi budżetowemu za zlecone do wykonania usługi?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Kosicki Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 16 września 2022 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Mając na uwadze regulację zawartą w art. 15 ust. 1 ustawy o finansach publicznych stanowiącą, że samorządowy zakład budżetowy prowadzi działalność na zasadzie odpłatności i pokrywa swoje koszty z dochodów własnych, zwracam się z prośbą o odpowiedź i wyjaśnienie jak powinny wyglądać rozliczenia pomiędzy zakładem a gminą za wykonywanie zadań będących zadaniami statutowymi zakładu i jednocześnie zdaniami własnymi JST.

Czy można rozliczać się w formie not księgowych wystawianych przez zakład na rzecz gminy za wykonywanie ww. zadań?

Czy gmina powinna płacić zakładowi za wykonywanie zadań statutowych, stanowiących zadania własne JST?

Gmina odmawia płatności za usługi, będące jednocześnie zadaniami statutowymi zakładu i zadaniami własnymi JST, m.in. za wykoszenie poboczy dróg gm., prace związane z wycinką drzew z działek gm., malowanie oznakowania poziomego dróg gm., remonty mostów, remonty cząstkowe dróg, zakup roślinności do nasadzeń na terenie gm., prace konserwacyjne placów zabaw. Zakład finansuje te zadania w głównej mierze dochodami z opłat za dostarczanie wody oraz odebranie i oczyszczanie ścieków, pomimo iż odrębne przepisy wykonawcze zobowiązują przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne do eliminowania subsydiowania skrośnego. Zakład nie otrzymuje dotacji z budżetu gminy.

Czy powyżej opisane działania gminy są zgodne z przepisami ustawy o finansach publicznych oraz aktów wykonawczych?

Zakład stoi na stanowisku, mając na uwadze treść art. 15 ust. 1 u.f.p., że zadania wykonywane przez zakład na rzecz gminy powinny być wykonywane odpłatnie, tj. gmina powinna za wykonywane usługi płacić. Zgodnie z par. 7 Statutu Zakład wykonuje zadania w zakresie wynikającym z art. 14 u.f.p. Paragraf 12 Statutu stanowi, że źródłem finansowania Zakładu są dochody z działalności podstawowej świadczonej przez Zakład, w szczególności: opłaty za dostarczoną wodę, opłaty za odebrane i oczyszczone ścieki, opłaty za wywóz nieczystości, dochody uzyskiwane za odpłatne wykonywanie usług z pozostałej działalności.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX