Czy gmina powinna wystawić mieszkańcom faktury z tytułu montażu instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła i pieców, jeśli instalacje będą montowane na budynkach mieszkalnych znajdujących się na terenie gminy?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2020 r.
Autor odpowiedzi: Zaniewicz Edyta
Odpowiedzi udzielono: 22 kwietnia 2019 r.

PYTANIE

Gmina prowadzi projekt polegający na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznych, pomp ciepła i pieców c.o. na biomasę. Wszystkie instalacje będą montowane na budynkach mieszkalnych znajdujących się na terenie gminy. Usługa jest zakwalifikowana przez gminę jako usługi budowlane, mieszkańcy wpłacają około 30% kosztów związanych z daną instalacją, a na pozostałą część gmina otrzymuje dofinansowanie w ramach projektu, instalacje będą własnością gminy przez 5 lat w okresie którym mieszkańcy będą z nich korzystać na podstawie umowy użyczenia, roboty instalacyjne będą zakończone do 31 maja 2019 r. W 2018 r. mieszkańcy wpłacali zaliczki w wysokości około 60% swojej części, wpłaty były dokonywane na rachunek bankowy, nie były fakturowane ani ewidencjonowane na kasie fiskalnej (na podstawie poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 28.12.2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz.U. z 2018 r. poz. 2519) były wykazane do rejestru VAT sprzedaży dokumentem wewnętrznym zbiorczym i jako od zaliczek podatek odprowadzony w miesiącu wpłaty, druga część wpłaty była w miesiącach luty - kwiecień 2019 r. i postępowanie do VAT analogicznie, jak przy pierwszej wpłacie.

Czy obecnie gmina na żądanie powinna wystawić mieszkańcom faktury, co powinno być treścią faktury?

Jak postąpić, gdy wpłata była już ponad 3 miesiące od żądania, w przypadku gdy można wystawić fakturę to czy może to być jedna faktura na obie wpłaty mieszkańca, jeżeli tak to jaka data sprzedaży / dostawy?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX