Czy gmina może zobowiązać mieszkańców budynków wielorodzinnych do zakupu własnych pojemników na zmieszane odpady komunalne?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 5 września 2019 r.
Autor odpowiedzi: Ćwiek Piotr
Odpowiedzi udzielono: 7 lutego 2018 r.

PYTANIE

Każda z rodzin zamieszkujących osiedle dziesięciu budynków wielorodzinnych (po 5 mieszkań w budynku) została zobowiązana przez gminę do zakupu własnego pojemnika na zmieszane odpady komunalne, każdy o poj. 100-120 litrów, które winny zostać podpisane numerem bloku i mieszkania. Wcześniej niesegregowane odpady komunalne z osiedla były gromadzone w kilku dużych pojemnikach, usytuowanych w dwóch zadaszonych wiatach. Segregacja odpadów prowadzona jest systemem workowym.

Czy są jakieś przepisy prawne, które uzasadniałyby ww. posunięcie gminy?

Gmina swoją decyzję tłumaczy tym, że obecnie będzie mogła kontrolować poprawność segregacji odpadów komunalnych prowadzonej przez każde domostwo. Zakupione małe pojemniki nie zmieszczą się w wydzielonych miejscach pod wiatami. Do wójta nie trafiają argumenty, że nikt nie będzie pilnował małych pojemników, aby nie podrzucano do nich odpadów objętych segregacją. Teren osiedla nie jest ogrodzony i praktycznie każdy ma do niego dostęp. Wydaje się, że takie posunięcie gminy, wymuszające zakup małych pojemników na zmieszane odpady komunalne, które gmina zresztą już sprowadziła i zaczyna sprzedawać mieszkańcom, konieczność zamykania ich na kłódkę, graniczy z paranoją.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX