Czy gmina może wprowadzić obowiązek płatności w systemie split payment?
PYTANIE
W związku z nowelizacją ustawy o VAT wprowadzającą od 1 lipca 2018 r. system podzielonej płatności gmina zastanawia się nad wprowadzeniem w urzędzie jak i pozostałych jednostkach budżetowych obowiązku płatności wszystkich faktur w ramach mechanizmu split payment.
Czy wprowadzenie takich zasad zarządzeniem burmistrza będzie prawidłowe, skoro gmina co prawda jest podatnikiem VAT, ale jako JST dokonuje zakupów w ramach trzech rodzajów działalności tj. niepodlegającej jako organ władzy publicznej, zwolnionej oraz opodatkowanej?
Naszym zdaniem płatność wszystkich faktur metodą podzielonej płatności byłaby dla nas przejrzysta i wygodna, bowiem po pierwsze może się okazać iż np. w przyszłości zakup ten będzie służył działalności opodatkowanej, a po drugie pracownik płacący faktury nie zawsze jest w stanie rozstrzygnąć z jakim rodzajem działalności jest związana płacona faktura.
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX