Czy gmina może utworzyć fundację ze środków publicznych na podstawie ustawy o fundacjach?
PYTANIE
Jako jednostka samorządu terytorialnego chcielibyśmy założyć fundację "komunalną", tzn. powołaną do życia zarządzeniem burmistrza albo uchwałą rady gminy. Głównym celem działania fundacji będzie opieka nad nieruchomością gminną - dwoma budynkami oraz boiskiem znajdującym się między nimi, które gmina przekazałaby fundacji w ramach funduszu założycielskiego. Planujemy, że powstanie tam Centrum Społeczne (nazwa robocza). Projekt zakłada dwa działania horyzontalne: wolontariat i partycypacja. Centrum będzie współtworzone przez mieszkańców, proponowane działania merytoryczne obejmują następujące obszary: edukacja ekologiczna, sport, przestrzeń up- i recyklingowa. Czy możliwe są powyższe działania? Znalazłem kilka przykładów fundacji zakładanych przez gminy. Pojawiła się natomiast wątpliwość ze względu na art. 45 ustawy z 27.08.2009 r. o finansach publicznych - dalej u.f.p., który teoretycznie "uniemożliwia gminom, powiatom i samorządom tworzenie fundacji samodzielnie bądź z wspólnie z innymi podmiotami".
ODPOWIEDŹ
Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX