Czy gmina ma obowiązek uregulowania zaległej należności za mieszkańca DPS, który zmarł przed otrzymaniem świadczenia z ZUS?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Gawarkiewicz Żanetta
Odpowiedzi udzielono: 15 kwietnia 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Pytanie o zapłatę zaległości za zmarłego mieszkańca.

Czy gmina ma obowiązek uregulowania zaległej należności?

Mieszkaniec DPS zmarł przed otrzymaniem świadczenia z ZUS. W związku z tym, nie uregulował należności za pobyt w DPS. DPS zwrócił się do gminy o zapłatę zastępczą za pobyt mieszkańca, który tej opłaty nie dokonał.

Podstawę prawną ustalania kosztów pobytu w domu pomocy społecznej określa art. 61 ustawy o pomocy społecznej. Stosownie do ust. 3 tego artykułu w przypadku nie wywiązywania się wskazanych osób z obowiązku opłaty za pobyt w domu pomocy społecznej opłaty te zastępczo wnosi gmina, z której osoba została skierowana do domu pomocy społecznej.

Gminie przysługuje prawo dochodzenia zwrotu poniesionych na ten cel wydatków. Wydatki gminy podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Przepis art. 104 ust. 3-8 stosuje się odpowiednio.

Zgodnie z wyciągiem MOPS dotyczącym odpłatności za pobyt mieszkańca w placówce wynika, iż opłatę za pobyt wnosi mieszkaniec, a pozostałą kwotę za pobyt w DPS obciążona została gmina.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX