Czy fundacja może odliczać VAT od wydatków sfinansowanych z dotacji?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Krywan Tomasz
Odpowiedzi udzielono: 6 maja 2021 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Fundacja otrzymała dotację ze środków publicznych na realizację projektu. Część dotacji stanowi ryczałt na wydatki administracyjne. Zgodnie z umową wydatki w ramach ryczałtu uznaje się za poniesione - nie jest wymagane by w ramach rozliczenia projektu stosować dla tych wydatków wyodrębnioną ewidencję. Nie jest również określone co stanowi wydatek administracyjny w rozumieniu umowy. Realizowany projekt związany jest z działalnością statutową nieodpłatną, koszty kwalifikowane w ramach dotacji są rozliczane w kwotach brutto.

Czy biorąc pod uwagę, że koszty ogólne fundacji, niezwiązane z realizowanym projektem stanowią łącznie kwotę np. 150.000 zł, a fundacja otrzymuje ryczałt na wydatki administracyjne projektu w kwocie np 100.000 zł, fundacja ma prawo odliczyć VAT od tych wydatków na zasadach ogólnych (stosując przyjęty prewspółczynnik)?

Czy fundacja powinna uznać, że koszty ogólne zostały opłacone z dotacji i nie odliczać VAT?

Czy mimo, że wydatki administracyjne rozliczane ryczałtowo traktuje się jako poniesione, to istnieje konieczność by na potrzeby VAT ewidencjonować co zostało z tych środków opłacone oraz traktować wydatki jako te pokryte z dotacji, a w związku z tym bez prawa do odliczenia VAT?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX