Czy dyrektor specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego powinien zwrócić się do organu prowadzącego o wyrażenie zgody na ustalenie liczby uczniów w danych oddziałach?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Gąsiorek Piotr
Odpowiedzi udzielono: 17 maja 2013 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Zwracam się z prośbą o dokonanie interpretacji przepisów zawartych w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola i publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).

Zapytanie dotyczy przepisów:

- w załączniku nr 2 Ramowy statut publicznej szkoły podstawowej,

§ 5 ust. 3 pkt 6-7, § 5 ust. 4, § 5 ust. 5

- w załączniku nr 3 Ramowy statut publicznego gimnazjum,

§ 5 ust. 3 pkt 6, pkt 7, § 5 ust. 4, § 5 ust. 5

- w załączniku nr 5f Ramowy statut publicznej szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi

§ 5 ust. 2, § 5 ust. 3, § 5 ust. 4.

Opis sytuacji:

W projekcie arkusza organizacji pracy SOSW znalazły się oddziały:

- jeden oddział szkoły podstawowej – 5 osób, w tym 1 osoba z niepełnosprawnościami sprzężonymi,

- drugi oddział szkoły podstawowej – 5 osób, w tym 1 osoba z niepełnosprawnościami sprzężonymi,

- jeden oddział gimnazjum – 5 osób, w tym 1 osoba z niepełnosprawnościami sprzężonymi,

- jeden oddział szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy – 5 osób, w tym 4 osoby z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Organ prowadzący stwierdził, że w tej sytuacji, konieczne jest uzyskanie zgody organu prowadzącego na utworzenie tych oddziałów.

Zdaniem dyrektora SOSW, opisane wyżej przypadki wyczerpują przesłanki określone odpowiednio w przepisach: zał. nr 2 § 5 ust. 4, zał. nr 3 § 5 ust. 4 oraz zał. nr 5f § 5 ust. 3, z których nie wynika konieczność uzyskania zgody organu prowadzącego.

W opinii dyrektora SOSW zgoda organu prowadzącego wymagana jest jedynie do utworzenia oddziału z liczbą uczniów niższą niż 6 w przypadku gdy nie ma w nim uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub niższą niż 4, gdy w oddziale jest co najmniej jeden uczeń z niepełnosprawnościami sprzężonymi.

W związku z zaistniałymi rozbieżnościami w interpretacji powyższych przepisów zwracam się z prośbą wyjaśnienie.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX