Czy dwie instytucje finansów publicznych mogą wybudować na własne potrzeby obiekt budowlany finansując po połowie koszty przedsięwzięcia?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Nieaktualne, stan prawny na: 31 grudnia 2020 r.
Autor odpowiedzi: Soszyńska - Purtak Paulina
Odpowiedzi udzielono: 7 lutego 2019 r.

PYTANIE

Dwie instytucje finansów publicznych chcą wybudować na własne potrzeby obiekt budowlany finansując po połowie koszty przedsięwzięcia (tj. zakup nieruchomości pod inwestycje, zakup usług wykonania wykonania projektu budowlanego, pełnienia nadzoru autorskiego, inspektora nadzoru inwestorskiego, robót budowlanych, dostaw materiałów, zakup wyposażenia, koszty własne obsługi administracyjno - prawnej i biurowej przedsięwzięcia i in.). Jedna z tych instytucji będzie operatorem projektu i będzie odpowiedzialna za wykonanie wszelkich działań niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, w tym za prowadzenie procedur udzielania zamówień publicznych oraz pełnienie funkcji inwestora w rozumieniu prawa budowlanego. Obowiązkiem drugiej instytucji będzie wyłącznie zapewnienie 50% środków finansowych. Środki finansowe będą przekazywane sukcesywnie w miarę postępu prac, na podstawie faktur VAT wystawianych przez operatora projektu. Na kwotę faktury będą się składać poniesione koszty udzielonych zamówień powiększone o 1% sumy tych kosztów, jako refundację kosztów operacyjnych ponoszonych przez operatora projektu (np. przygotowanie i prowadzenie wszelkich procedur wymaganych prawem, obsługa biurowa itp.).

Czy taki sposób organizacji przedsięwzięcia może grozić naruszeniem dyscypliny finansów publicznych?

Np. z powodu płatności za faktury wystawiane przez operatora projektu dokonywane bez zastosowania stosowania ustawy z 29.01.2004 r. Prawo zamówień publicznych - dalej p.z.p.

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX