Czy dotychczasowy system rozliczeń między gminami i ich jednostkami/zakładami będzie mógł być stosowany po 1 lipca 2018 r.?

Pytania i odpowiedzi
Status:  Aktualne
Autor odpowiedzi: Bartosiewicz Adam
Odpowiedzi udzielono: 29 czerwca 2018 r., stan prawny dotychczas nie uległ zmianie

PYTANIE

Gminy oraz jej jednostki organizacyjne są traktowane jako jeden podatnik VAT, tzn. wszelkie czynności wykonywane przez te jednostki na rzecz osób trzecich są uwzględniane i rozliczane jako czynności samej gminy. Natomiast zgodnie przepisami dot. split payment rachunek VAT może być uznany z tytułu przekazania środków z innego rachunku VAT posiadacza rachunku VAT prowadzonego w tym samym banku. To jednostki organizacyjne gmin są tu posiadaczami kont. Taka sytuacja oznacza komplikacje dla gmin, których jednostki mają osobne konta bankowe nawet w tym samym banku.

Jak w takiej sytuacji gmina będzie realizowała obowiązkową centralizację rozliczeń VAT?

Kto będzie występował w takim przypadku z wnioskiem do naczelnika urzędu skarbowego o ich uwolnienie i przelanie na zwykły rachunek?

ODPOWIEDŹ

Pełna treść dostępna po zalogowaniu do LEX